Itt nyaralok idén: Makarska
2019. január 01. írta: epitoanyag

Cikksorozatunk egy igazi mediterrán hangulatú dalmát városba érkezett, Makarskára. Makarskát igazából három szóval lehet jellemezni: napfény, luxus és buli hegyek.

Képtalálat a következőre: „Makarska”

Makarska Budapesttől pontosan 800 kilométerre fekszik. Megközelítése nem okoz különösebb gondolt, viszont egy kicsit fárasztó levezetni ezt a távolságot. Budapesten rá kell hajtani az M7-es autópályára. Ahogy minden horvátországi utunkkor, elhaladunk a Balaton mellett, majd áthajtunk a letenyei határátkelőn. Zágráb végén figyelnünk kell, amikor ráhajtunk az A1-es autópályára. Innentől ezen az autópályán haladunk egyenesen tovább, egészen a makarskai lehajtóig. Miután elhagytunk az autópályát le kell ereszkednünk a Biokovo-hegységItt van Makarskaoldalában, ugyanis Makarska a hegység déli oldalán van, míg az autópálya az északi oldalán fut végig. Miközben leereszkedünk a kocsinkkal a Biovoko-hegység oldalában csodálatos képeket csinálhatunk a tengerről és a Közép-Dalmát szigetvilágról. Ahogy leérkezünk a régi 8-as útra, balra kell fordulnunk és nagyjából negyedórás vezetéssel elérjük Makarska határát.

Amit Makarskáról tudni illik

Makarska történelmében túl sok érdekesség nincsen. Illír törzsek alapították, majd a rómaiak helyőrséget építettek ide. Igazából a római idők, a római építkezés ami a mai Makarska városelrendezését meghatározza. A velencei-török háborúk során hatalmas várfalat és őrbástyákat építettek az óváros köré, melyek mára teljesen megsemmisültek. A XVIII. század volt még meghatározó a város életében, hiszen a több száz éves csatározások után lebontották a várfalakat és újjáépítették Makarska fontosabb szentélyeit, épületeit. A XX. század első harmadától a turisztika vette át a vezető szerepet a város életében, elkezdték kiszélesíteni a városi mólót, a sétányt, kialakították a strandot és számos szálloda, étterem épült. A turisztikai beruházások napjainkban is folyamatosan tartanak.

Biokovo látképAmi viszont lényegesebb, hogy Makarska fölött magasodik a Biokovó-hegység, mely legmagasabb pontja közel 1800 méterre nyúlik az égbe. A Biokovó-hegység nemcsak a fotókon mutat szépen, illetve nemcsak első számú kirándulási lehetőség, hanem ez a hegység fogja fel az észak felől érkező hűvös, csapadékos szeleket. Pontosan e miatt Makarskán szinte állandóan süt a nap (évente mintegy 2800 órát) illetve június és szeptember között az átlaghőmérséklet 20 fok felett van. Egyesek szerint Makarskán van a legtöbb napsütés egész Horvátországban.

Nyaralás a Makarska Riviérán

A Makarska Riviérához tartozik a Makarskától északra és délre fekvő apróbb falvak, például Baska Voda, Brela, Tucepi, Podgora. Természetesen a központi település Makarska. Makarskát a megszokott dalmát, mediterrán hangulaton túl a széles sétányok, hosszan elnyúló bazársorok, strandok és a tisztaság jellemzi. Kikötőjében egymást érik a szebbnél szebb yachtok, kiránduló hajók, az égbe nyúló pálmafák és az éttermek, cukrászdák sokasága.

A városi strand Makarska északi felén húzódik el. Ez egy közel 2 kilométer hosszú apró kavicsos szabad strand. Természetesen ez is Kék Zászlós, vagyis jól felszerelt és rendkívül tiszta vizű. A kavicságy mögött a háttérben mediterrán fenyőfák húzódnak meg, melyek védenek a tűző nap ellen. A fenyősoron túl egy kis betonutat találunk, majd mögöttük szintén étteremsor várja az éhes vendégeket.

Éjszakai élet

Végre egy olyan városhoz érkeztünk ahol, nem a konobákból, bisztrókból szóló rádió jelenti az éjszakai életet. Makarskán minden éjjel több bárban megy a parti zene és hajnalig tolják az életet. Az óvárosban több bárba is bemehetünk bulizni, de a javaslatunk és egyben Makarska leghíresebb partihelye a sétány déli végén található Barlang diszkó.

Makarska buli

A diszkókon túl Marakskán rendszeresen éjszakába nyúló ünnepségeket rendeznek. A leghíresebbek a Halászok éjszakája és a Nyári karnevál. A Halászok éjszakája eseményt mindenkinek ajánljuk, hiszen ekkor a város halászai kieveznek a tengerre és azon versenyeznek, hogy ki tud több halat fogni. Mind e közben a lakosság és a turisták a parton isznak. Amikor vissza érkeznek a halászok isznak arra is, hogy ki fogta a legtöbb halat, majd a kifogott halakat szétosztják. Érdemes ellátogatni egy ilyen eseményre hátha gazdagabbak leszünk egy frissen kifogott szardíniával vagy egy csúszós polippal, tintahallal. :)

Kirándulási lehetőségek

A Biokovó túra
Az egyik legjobb és legkézenfekvőbb kirándulási lehetőség a Biokovó-hegység felfedezése. Makarska déli végén a régi 8-as főútról Vrgorac felé kanyarodjunk és 6 kilométer levezetése után elérjük a Nemzeti Park bejáratát. Belépőjegy 50 kuna / fő.

A Biokovó hegység térképe

A bejárattól 23 kilométernyi szerpentin vezet fel a csúcsra. Miután áthajtottunk a bejáraton egy másfél kocsi (másfél sáv) széles úton tudunk felhajtani az első pihenőhelyig. Ezt a szakaszt nyugodt szívvel tudjuk ajánlani, hiszen itt még viszonylag széles a szerpentin és a kanyarokban is van elég hely akár két kocsinak is. Ahogy említettük az első pihenőhely Staza-nál lesz 897 méter magasan. Itt két parkolót és egy régi kőházat találunk. Érdemes itt megállni, megkóstolni a helyi grillezett húsokat illetve a borokat. A javaslatunk az, hogy innen ne menjünk már tovább, mert egy sávra keskenyedik az autóút, nagyon nehezen lehet haladni és nagyon nehézkes két kocsinak elférnie.

Kajálda a Biokovo hegységben

A következő pihenőhely a Ravna vlaška. Ez 1228 méter magasan van. Igazából egy kis kőház van itt, nagyjából 3-4 autónak elegendő parkolóhely és a látvány is az - nagyjából - mint az előző helyen. Ha innen is továbbhajtunk a következő megálló a Vošac lesz, mely 1422 méter magason van. Aki innen is meg szeretné nézni a Dél-Dalmát szigetvilág panorámáját, az bakancsot és ivóvizet is vigyen magával mert a magaslatra fel kell mászni.

Biokovó szerpentin
Íme a csúcsra vezető szerpentin
Biokovó Sv Jure csúcs
Majd a Sveti Jure csúcs a maga 6 parkolójával. Szép, de nyáron életveszélyes!

Végül, de nem utolsó sorban, a legmagasabb ponthoz már tényleg nagyon keskeny és meredek szerpentin vezet fel. A Szent Jure csúcs 1762 méter magasra kúszik fel. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a csúcsra való felvezetést senkinek nem javasoljuk főszezonban (júliusban és augusztusban) hiszen veszélyes az útvonal és a csúcson nagyjából 6 autónak van elegendő parkolóhely. Természetesen, ha májusban, vagy szeptemberben megyünk és mindenképpen hajt a kíváncsiság vezessünk fel.

A javaslatunk az, hogy ha a környéken nyaralunk bátran menjünk el egy Biokovó túrára, de a Vrata Biokovo nevű gazdaságnál álljuk meg, kóstoljuk meg a grill húsokat és borozzunk be. Higgyük el, sokkal jobban járunk, mintha a csúcsra törekednénk.

Hajós kirándulások
Itt van MakarskaMakarska előtt terül el a Közép-Dalmát szigetvilág, a Brac, a Hvar és mögötte a Vis sziget. A parton több helyen hajós kirándulásokat szerveznek. Mindenképpen fizessünk be egy kirándulásra, ha lehet olyanra, ahol a hajón enni is lehet és megáll fürödni. Az egyik ilyen túra a brac szigeti Bol strandra megy, majd a fürdés végén ellátogat a Hvar szigetre és estére érkezik vissza Makarskára.

Dubrovnik
Akinek még mindig nem volt elég a látványosságokból, azoknak javasoljuk, hogy üljenek be a kocsiba és vezessenek le Dubrovnikba. Kényelmes tempó mellett nagyjából 2 - 2,5 óra alatt lent lehet lenni Dubrovnikban és megtekinthetjük az Adria egyik - ha nem a legszebb városát - egy igazi vízi erődítményt. Ha már Dubrovnikban járunk, akkor pedig mindenképpen próbáljuk ki a 2011-ben átadott lanovkát, mert a csúcsról nagyon szép fotókat készíthetünk.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.